Na co zwracać uwagę wybierając opony motocyklowe? Eksperci przypominają, że znajdują się na nich oznaczenia, które mogą zawierać wiele przydatnych informacji. Jeśli jednak mamy zrobić z nich użytek, powinniśmy wiedzieć, jak je odczytywać.

Podstawowe informacje

Przyglądając się oponom, które trafiają na skup używanych motocykli w Poznaniu można zobaczyć, że większość z nich posiada ciąg cyfr i liter. Przeważnie pierwsza liczba podana przez producenta jest trzycyfrowa, oznacza bowiem szerokość opony wyrażoną w milimetrach. Druga, oddzielona od pierwszej ukośnikiem, posiada dwie cyfry i mówi nam o wysokości opony. Tu jednak należy pamiętać, że oznacza ona nie milimetry, ale wysokość wyrażoną w procentach względem szerokości. Litera, bądź ciąg liter, z którą mamy do czynienia obok wspomnianych cyfr mówi nam wiele na temat konstrukcji opony i tak R oznacza konstrukcję radialną, a B – diagonalną. Informacja o konstrukcji jest uzupełniana o zestaw dwóch cyfr informujących nas o średnicy opony wyrażonej w calach.

Skup motocykli podpowiada: zwróć uwagę na inne przydatne oznaczenia

Producenci zwykle nie poprzestają na podstawowych informacjach. Przyglądając się oponom można więc znaleźć także szereg innych danych. Dość popularne jest umieszczanie informacji dotyczących tego, czy mamy do czynienia z oponą wymagającą dętki (oznaczenie TT), czy też z oponą bezdętkową (TL). Powszechne jest też umieszczanie tak zwanego kodu DOT informującego potencjalnego nabywcę o wieku opony.